Wednesday, September 2, 2015

Solid Food Darwish | 7 Months

Sepanjanngg Darwish 7 bulan, ada bape jenis makanan baru yang aku perkenalkan. Yang lain2 tu aku bagi yang dah penah bagi masa 6 bulan. Menu kali ni aku tambahkan sekali ngan khasiatnya. Untuk 7 bulan ni aku tambah asparagus ngan bayam. Buah, aku bagi betik tapi takde dalam gambar. Yang aku prasan, Darwish kureng sket kalau bagi buah. Kalau bubur nasi+sayur lajuu je dia makan. Buat masa ni Darwish makan 2x je sehari.

 Brocoli
Khasiat brocoli - tinggi kalsium dan mencegah sembelit, mencegah asma, tajamkan penglihatan, meningkatkan sistem kekebalan tubuh (antibodi).
Brocoli harus dibersihkan dengan membilas dengan air, bukan direndam. Mengapa? Merendam brokoli akan mengurangkan kandungan nutrisi di dalamnya.
 Asparagus
Khasiat asparagus - khasiat yang sangat banyak termasuklah inulin, sejenis bahan yang tidak akan terhadam di dalam perut dan menyediakan persekitaran yang bagus untuk bakteria baik dalam perut

 Cauliflower/ Bunga Kobis
Khasiat bunga kobis - kaya dengan vitamin k, tinggi kalsium,bantu kurangkan kandungan lemak, kurangkan risiko kanser prostat, turunkan kadar gula dalam darah (diabetes) & macam2 lagi.
Tips Memilih Bunga Kubis - Pilihlah bunga kubis yang berwarna putih atau krim, berat,m bentuk kelihatan padat dan daun-daun di sekelilingnya berwarna hijau dan segar. Jika sudah layu dan gugur, ini bermakna kualitinya juga sudah menurun.


Bayam
Khasiat bayam - Bayam 5x ganda lebih berkhasiat dari brokoli. Tau khasiat brokoli kan? Bayam lagi banyakkkk khasiat. Bayam  kaya dengan Vitamin A, Vitamin B , Vitamin C dan zat-zat galian seperti zat besi, fosforus, kalium, mangan dan zink.

 Makanan Darwish biasanya aku buat skali banyak2 utk stok 2-3 minggu. Kadang sampai berejam2 dok kat dapur ngadap nak buat puree ni.
Hasilnya, masuk dalam kiub n frozenkan! Sonang!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Dalila Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah