Thursday, June 19, 2014

Makanan Perlu Elak Ketika Hamil


Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu anda elak untuk tidak terjebak dengan kesan sampingan sewaktu hamil. Dalam usaha menjamin keselamatan anda dan kandungan, ikuti panduan yang tertera.
 
Makanan mentah
Anda gemarkan makanan mentah seperti sushi? Jauhi makanan ini untuk sementara waktu. Pengambilan makanan mentah atau yang separa masak boleh menyebabkan komplikasi yang buruk seperti:
 
Toxoplasmosis
  • Penyakit yang disebabkan oleh parasit yang terdapat di dalam daging mentah dan sayur-sayuran tidak dicuci sempurna. Makanan seperti ini boleh menyebabkan jangkitan intrauterine yang serius kepada bayi.
 
Cirit-birit
  • Salmonella biasanya terdapat di dalam daging ayam dan telur yang tidak dimasak. Cirit-birit yang anda alami secara tidak langsung boleh membahayakan bayi sekiranya tidak dirawat dengan segera.
 
Jangkitan cacing
  • Pengambilan ikan mentah boleh menyebabkan jangkitan cacing. Walaupun tidak meninggalkan kesan langsung kepada bayi tetpai cacing akan memakan segala cat yang diperlukan oleh bayi.
 
Keguguran, kelahiran pra matang dan keracunan
  • Salah satu penyebabnya berpunca daripada bacteria listeria yang banyak terkandung di dalam keju yang tidak dipasteur dengan baik.
 
Vitamin A
Apa jua bentuk Vitamin A yang diambil melebihi 5000iu boleh menyebabkan kecacatan muka, kepala, jantung, dan saraf bayi. Sebagai langkah selamat, anda boleh mengambil beta karotena yang banyak terkandung dalam lobak merah. Makanan yang mengandungi banyak vitamin A speerti hati daripada sumber haiwan perlu dielak.
 
Raksa
Makanan laut seperti tuna, mackerel (kembung besar) dan beberapa jenis ikan bersaiz besar yang lain mengandungi kandungan raksa yang tinggi. Sekiranya pengambilan makanan yang megandungi raksa berlebihan, raksa boleh menyebabkan kerosakan bayi.
 
Gula
Pengambilan gula berlebihan akan menyebabkan anda menghadapi komplikasi kencing manis sewaktu hamil. Malah, perkara ini boleh menyebabkan berat badan bayi bertambah dan akan menyukarkan proses kelahiran.
 
Makanan yang diproses
Salah satu makanan proses yang popular ialah sosej. Sosej berkemungkinan mengandungi kandungan nitrat dan nitrit yang tinggi. Jadi, anda perlu mengurangkan pengambilannya.
 
Produk tenusu
Susu yang tidak dipasteur dan sesetengah keju boleh mengandungi bakteria listeria yang berkemungkinan menyebabkan keguguran di awal kehamilan dan kelahiran pra matang. Keju yang diyakini selamat keju keras seperti cheddar, edam dan parmesan. Begitu juga dengan mozzarella, feta, marscapone dan krim keju.
 
Kacang tanah
Inilah satu-satunya jenis kekacang yang perlu dielak sewaktu hamil kerana kacang tanah boleh meningkatkan alahan pada kacang dalam kalangan bayi. Jika ahli keluarga anda mengalami masalah alahan, elakkanlah kacang tanah.
 
Telur kuning
Telur kuning yang tidak dimasak sempurna dan masih kelihatan cair biarpun sudah dimasak mungkin mengandungi salmonella. Walaupun jarang memberi kesan kepada bayi, anda mungkin mengalami muntah serius, cirit-birit, demam dan dehidrasi. Jika ingin makan telur rebus, pastikan telur itu dimasak lebih kurang tujuh minit.

Sumber : mingguanwanita.karangkraf.com
Oleh : Imah

16 comments:

Nurzakiah Hanum said...

great sharing

Fifi Nadhrah said...

wah.. jage diri weh!~ semalam terkedu jumpe ko.. tak dapat rabe!~

syawalsimpsons said...

mmg kena elak ni kan...

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Nice sharing dear...taka care ya..=D

mama_saly said...

dalila..... nice sharing..:)

~MommyAqilMedina~ said...

Thanks for sharing dela..Aida pon ada jugak berjaga-jaga bab permakanan ni..tapi kekadang belasah jugak..cuma bab Sushi tu memang tak makan,so takde lah makan kan..hihi

Julia Johari said...

Julia suka makan ikan sardin...raksa tu...apa nak buat itu yg suka makan...nsb tak jadi apa2...bgus perkongsian ini dalila...rasa cm nak preggy sekali heheh

Anonymous said...

KOPIPES

Fifi Nadhrah said...

macam best pulak mengandungkan.. terase nak mengandung balik..

::EIDA:: said...

baik2 jaga kandungan yekkk ;))

aKuLyNda said...

tq dik.xleh masuk kelas mengepam sama..sob..sob..

Fifi Nadhrah said...

update please!~

Fifi Nadhrah said...

dalila.. aku hampa.. hihi

Julia Johari said...

Pleaseeeee update dalila sayang oiiii...hari2 masuk xdak cerita ni hahhaha xmo malas2 heheheh fifi pun dah bising wakakkakaka

Fifi Nadhrah said...

wei.. macam ko busy sangat kan? next please!~

Azhafizah Md Nor said...

ok..noted :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Dalila Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah