Thursday, December 12, 2013

Perkembangan Danish

Kurang sebulan lagi anak bujang aku nak masuk 2thn dah. Bukan mahen pjg akai dah skang. Suka mandi! Tapi kalau nak ajak mandi tu bukan main susah. Bila ajak, "taknak..taknak..taknak" sambil geleng2. Tapi kalau dah mandi susah jgk nak suruh stop.

Lg 1 pe'el bukan main payah nak gosok gigi. Dulu ok je. Skang nk suruh bukak mulut pun menangis nangis macam kena dera. Acaner tu?


Ni kat PD sabtu lepas. Mandi swimming pool suke la plak!

"1..2..3..Peace.."

Spontan!
Aku pun terkejut dengar. Sebab slalu kalau nak amik gambar aku yang cakap cmtu.

Oh ya. Masa aku up entry wordless yang lepas lupa nak citer pasal ni. Pagi Selasa masa antar Danish cikgu dia kata, "Dah pandai dah sekarang ni. Semalam cakap 'yak' (sambil tunjuk muntut)" Cikgu pun terkejut. Ingatkan main-main. Skali betul2. Haha. Xsia-sia mama ajar. Bukan apa, Danish kan suka sgt melecet. Bila dah hari2 tengok cmtu aku sj la ajar suruh cakap kat cikgu sebab kat umah pun klu dia poopoo kadang2 dia cakap. Kadang2 kalau bau yang naik dulu, bila tanya "Adik yak?" dia jawab "Ha-ah". Ringkas! Sambil wat muka slumber. =.=

Skang dah tau nak bezakan sama ke idok. Aritu masa nak makan aku terbagi 2-2 sudu "Aaa..sama la" sambil tunjuk sudu tu. Macam tu jgk bila nmpk kete yang sama jenis ngan papa, kaler sama. Mulut pun bising nak bgtau "samala" ulang2 kali. 

Aku xpernah bosan nak ngajar Danish n aku lagi suka cakap ulang2 kali n bagi dia ikut. Sampai aku bosan pun xpe. Tu cara aku. N satu yang bestnya Danish xpelat. Sebab kalau tersebut pelat, aku akan sebut dengan suku kata sepatah2 bagi dia ikut n sebut penuh jugak bagi dia ikut. Contoh kalau PANAS, kalau Danish tersebut "anash", aku akan betulkan "pa", bg dia ikut, n sambung "nas". Then, bila dia ikut, baru aku sebut "pa-nas". Ok, sekarang dah pandai sebut "panas". Camtu la contohnya -.-


Sekian.




TQ 4 reading this entry!

1 comment:

syawalsimpsons said...

alhamdulillah suke tgk perkembangan anak2 kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Dalila Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah